Stampenkrisen till trots – papperstidningen lever i högsta grad

twwp

Samma dag som Stampen får slut på pengar köper jag en tidning. Jag betalar 149 kronor för en tidning som helt bygger på de bloggare jag följer och som inspirerar mig. Det är en tidning som har sitt ursprung i bloggen, i gratisvärlden och som sedan, lagom till dess att den klassiska tidningskolossen ställer in betalningarna, står på hyllan hos Pressbyrån. Den som säger att papperstidningen är död vet uppenbarligen inte vad hen talar om.

Skillnaden är bara att här är inte papperstidningen den fina och riktiga produkten. Här är det en utvidgning av det digitala benet som varit tillgängligt för alla och gratis sedan start. Och det har varit bra, så pass bra att jag nu vill betala.

I min tidigare karriär var jag journalist och startade upp en gratistidning. Jag gjorde den bra, så pass bra att jag fick tillsägelser. Tidningen var för innehållsrik och blev en konkurrent till den riktiga produkten som alltför få ville köpa. Om jag gjorde bra gratis innehåll, dessutom publicerat på webben, så skulle det inte hjälpa papperstidningen. Jag höll inte med och hittade ett annat jobb.

Idag är den gratistidningen ett reklamblad med halvtaskiga korta texter och läsarnas egna suddiga mobilbilder. Och kanske någon abonnemangstext från TT. Det är ingen enskild redaktörs fel vill jag påpeka, utan ett strategiskt ledningsbeslut. Papperstidningen, den som ingen då ville köpa, den går sämre än någonsin. Det är knappast en kvalificerad gissning att gratistidningen som jag startade och som nu blivit annonsblad inte driver särskilt mycket läsare vidare till det sjunkande papperstidningsskeppet.

Men uppenbarligen går det att tjäna pengar på gratis innehåll och dessutom driva det fria innehållet till en köpt pappersprodukt. Åtminstone har jag själv uppenbarligen just betalat rätt mycket pengar för en enda papperstidning. Att skapa och leverera högkvalitativt gratis innehåll skapar i förlängningen en lönsam affär. Eftersom alternativet är ingen affär alls. Och det är felaktiga prioriteringar och dåligt innehåll som dödar papperstidningen, inte gratiskonsumtionen. Även om alltför många i tidningsvärlden fortfarande lever i den illusionen och sitter på läktaren medan nya aktörer vinner mark, skapar journalistik och tjänar de pengar mediehusen så väl behöver.

 

Kommentera